Zespół Szkolno - Przedszkolny w Ślęzakach

Cyberprzemoc

CYBERPRZEMOC

„Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych” – to jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018. Nasza szkoła realizuje szereg działań, które związane są z tematem cyberprzemocy. W 2017 roku przystąpiliśmy do projektu „Cybernauci”, który jest kompleksowym programem kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci realizowanym przez fundację Nowoczesna Polska w partnerstwie z Collegium Civitas. Głównym działaniem w projekcie jest realizacja warsztatów z uczniami, rodzicami i nauczycielami szkół wszystkich poziomów w całej Polsce.

 

 1.             Warsztaty profilaktyczne

             W dniach 28 i 29 września 2017 roku w naszej szkole odbywały się warsztaty profilaktyczne z zakresu cyberprzemocy. Udział w nich wzięli uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klasy II gimnazjum. Warsztaty prowadzone były przez specjalnie przygotowanego trenera, panią Dominikę Wąsik w wymiarze ok. 4 godzin zajęć z uczniami (2 grupy po 20 osób), 1 godziny zajęć z rodzicami oraz 2 godzin zajęć z nauczycielami.

             Podczas warsztatów prowadząca zwróciła uwagę uczestników spotkań na niebezpieczeństwa czyhające w sieci; popularne portale społecznościowe; gry komputerowe, w które grają osoby dla których nie są przeznaczone. Uczulała także słuchaczy na udostępnianie swoich danych w Internecie, czy tzw. „lajkowanie”. Mamy nadzieję, że uczestnictwo w warsztatach pozwoli inaczej spojrzeć uczniom na zasoby internetowe.

             Warsztaty przygotowane dla rodziców oraz nauczycieli naszego zespołu ukierunkowane były na zdobycie cennych informacji teoretycznych i praktycznych z zakresu bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia występujące w sieci.

 

2.             Plakaty

             W ramach projektu „Cybernauci” nasza szkoła została zgłoszona do konkursu na realizację działań na rzecz bezpieczeństwa angażujących całe społeczności szkolne. Uczniowie z klas IV-VII SP oraz II-III PG wraz ze swoimi wychowawcami przygotowywali prace, na których prezentowali plusy i minusy portali społecznościowych, gier komputerowych czy zagrożeń czyhających w Internecie.

             Praca nad wykonywanymi plakatami okazała się świetną integracją klasową, a uczniowie bardzo rzetelnie podeszli do wykonania zadania. Efekty pracy uczniów mogliśmy podziwiać na szkolnym korytarzu, na którym zawisły niezwykle twórcze i ciekawe prezentacje.

             Powołane szkolne jury konkursowe w składzie: p. Urszula Rożek, p. Elżbieta Obara oraz p. Katarzyna Guła zgodnie stwierdziło, iż pierwsze miejsce na najlepszy plakat otrzymali klasa II i III gimnazjum.

             Fotorelację z przebiegu pracy nad plakatami można zobaczyć na szkolnym kanale youtube.

             Gratulujemy wszystkim uczniom dużego zaangażowania włożonego w pracę nad plakatami, a wychowawcom klas za wyznaczenie kierunków działań, pomoc i opiekę.

             Nad przebiegiem prac czuwały organizatorki konkursu: p. Danuta Boczula oraz p. Agata Stawiarska.

 

3.                Filmoteka Szkolna

Uczniowie naszej szkoły nagrali filmik profilaktyczny z zakresu cyberprzemocy. Jest nam bardzo miło, że nasz spot został doceniony i zaprezentowany przez Filmotekę Szkolną – ogólnopolski program edukacji filmowej dla szkół ponadpodstawowych, realizowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

A oto słowa, które można przeczytać o nas na stronie filmoteki szkolnejEkipa z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach zaczęła przygodę z Filmoteką Szkolną od zaznajomienia się z obsługą kamery i pierwszych ujęć. Za tymi pierwszymi były kolejne, a efekt końcowy zobaczycie zapoznając się z autorskim spotem profilaktycznym dotyczącym cyberprzemocy – poniżej. Wkrótce kolejne produkcje, na które będziemy czekać.”

Praca ta została zgłoszona do wojewódzkiego konkursu na spot o tematyce profilaktycznej.

 

4.                TIK

W ramach projektu szkoła otrzymała dostęp do katalogu ogólnodostępnych materiałów edukacyjnych z zakresu bezpiecznego korzystania z TIK oraz cyberbezpieczeństwa. To narzędzie przeznaczone dla wszystkich poszukujących materiałów dotyczących tematyki bezpieczeństwa w Internecie.

Przykłady dobrych praktyk:

Platforma Kahoot jest narzędziem bezpłatnym i nowoczesnym, cieszącym się dużą popularnością wśród naszych uczniów. Niewątpliwą zaletą testów tworzonych na platformie Kahoot jest możliwość wykorzystania potencjału urządzeń mobilnych, którymi dysponują uczniowie takich, jak telefony czy tablety.

Nasi uczniowie uwielbiają nowe technologie. Media cyfrowe to dla nich nieodłączny element codzienności – nie ważne czy to gra wideo, gra komputerowa, aplikacja na smartfona lub tablet. Squla integruje zainteresowanie dzieci technologią z materiałem edukacyjnym, tak aby ułatwić im odniesienie sukcesu w szkole i w życiu codziennym. Squla angażuje dzieci do nauki i wspiera utrwalanie materiału oraz rozwijanie umiejętności, które pozwalają zdobyć lepsze oceny i wyniki na ważnych egzaminach, w tym na sprawdzianie szóstoklasisty. W Squli dzieci zdobywają punkty i gromadzą wirtualne nagrody, które motywują je do ciągłej nauki i utrwalania materiału dydaktycznego. Wykorzystujemy Squlę na wszystkich przedmiotach szkolnych.

E-podręczniki ułatwiają nam kształcenie umiejętności i budowanie wiedzy uczniów poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne, materiały multimedialne. Dają możliwość tworzenia lekcji interdyscyplinarnych, pracy grupowej, kształcenia indywidualnego. Wszystkie treści wytworzone dla e-podręczników są opublikowane na wolnej licencji Creative Commons.

 

5.                Godziny wychowawcze

Tematyka cyberprzemocy jest również poruszana przez wychowawców podczas godzin wychowawczych. W dzisiejszej dobie Internertu młodzież coraz częściej korzysta, czasem zupełnie nieświadomie z zasobów w sieci. Warto więc, aby mieli oni świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zbyt częste korzystanie z portali społecznościowych czy grania w gry komputerowe. Uczulajmy nasze dzieci, że korzystając z Internetu warto włączać zdrowy rozsądek. Nie pozwólmy, aby czas spędzany przy komputerze zastąpił nam zabawę na świeżym powietrzu czy spotkania z przyjaciółmi.

 

 6.                Gazetka ścienna

         Zainteresowani tematyką cyberprzemocy na naszym szkolnym korytarzu zawisła także gazetka ścienna. Została ona przygotowana i wykonana przez panią Urszulę Rożek.

(aut. Marzena Ścipień)

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2018-05-03
Data publikacji:2018-05-03
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Szewc Beata
Liczba odwiedzin:880