Jesteś tutaj: Start / Cyberprzemoc

Cyberprzemoc

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

CYBERPRZEMOC

„Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych” – to jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018. Nasza szkoła realizuje szereg działań, które związane są z tematem cyberprzemocy. W 2017 roku przystąpiliśmy do projektu „Cybernauci”, który jest kompleksowym programem kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci realizowanym przez fundację Nowoczesna Polska w partnerstwie z Collegium Civitas. Głównym działaniem w projekcie jest realizacja warsztatów z uczniami, rodzicami i nauczycielami szkół wszystkich poziomów w całej Polsce.

 

 1.             Warsztaty profilaktyczne

             W dniach 28 i 29 września 2017 roku w naszej szkole odbywały się warsztaty profilaktyczne z zakresu cyberprzemocy. Udział w nich wzięli uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klasy II gimnazjum. Warsztaty prowadzone były przez specjalnie przygotowanego trenera, panią Dominikę Wąsik w wymiarze ok. 4 godzin zajęć z uczniami (2 grupy po 20 osób), 1 godziny zajęć z rodzicami oraz 2 godzin zajęć z nauczycielami.

             Podczas warsztatów prowadząca zwróciła uwagę uczestników spotkań na niebezpieczeństwa czyhające w sieci; popularne portale społecznościowe; gry komputerowe, w które grają osoby dla których nie są przeznaczone. Uczulała także słuchaczy na udostępnianie swoich danych w Internecie, czy tzw. „lajkowanie”. Mamy nadzieję, że uczestnictwo w warsztatach pozwoli inaczej spojrzeć uczniom na zasoby internetowe.

             Warsztaty przygotowane dla rodziców oraz nauczycieli naszego zespołu ukierunkowane były na zdobycie cennych informacji teoretycznych i praktycznych z zakresu bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia występujące w sieci.

 

2.             Plakaty

             W ramach projektu „Cybernauci” nasza szkoła została zgłoszona do konkursu na realizację działań na rzecz bezpieczeństwa angażujących całe społeczności szkolne. Uczniowie z klas IV-VII SP oraz II-III PG wraz ze swoimi wychowawcami przygotowywali prace, na których prezentowali plusy i minusy portali społecznościowych, gier komputerowych czy zagrożeń czyhających w Internecie.

             Praca nad wykonywanymi plakatami okazała się świetną integracją klasową, a uczniowie bardzo rzetelnie podeszli do wykonania zadania. Efekty pracy uczniów mogliśmy podziwiać na szkolnym korytarzu, na którym zawisły niezwykle twórcze i ciekawe prezentacje.

             Powołane szkolne jury konkursowe w składzie: p. Urszula Rożek, p. Elżbieta Obara oraz p. Katarzyna Guła zgodnie stwierdziło, iż pierwsze miejsce na najlepszy plakat otrzymali klasa II i III gimnazjum.

             Fotorelację z przebiegu pracy nad plakatami można zobaczyć na szkolnym kanale youtube.

             Gratulujemy wszystkim uczniom dużego zaangażowania włożonego w pracę nad plakatami, a wychowawcom klas za wyznaczenie kierunków działań, pomoc i opiekę.

             Nad przebiegiem prac czuwały organizatorki konkursu: p. Danuta Boczula oraz p. Agata Stawiarska.

 

3.                Filmoteka Szkolna

Uczniowie naszej szkoły nagrali filmik profilaktyczny z zakresu cyberprzemocy. Jest nam bardzo miło, że nasz spot został doceniony i zaprezentowany przez Filmotekę Szkolną – ogólnopolski program edukacji filmowej dla szkół ponadpodstawowych, realizowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

A oto słowa, które można przeczytać o nas na stronie filmoteki szkolnejEkipa z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach zaczęła przygodę z Filmoteką Szkolną od zaznajomienia się z obsługą kamery i pierwszych ujęć. Za tymi pierwszymi były kolejne, a efekt końcowy zobaczycie zapoznając się z autorskim spotem profilaktycznym dotyczącym cyberprzemocy – poniżej. Wkrótce kolejne produkcje, na które będziemy czekać.”

Praca ta została zgłoszona do wojewódzkiego konkursu na spot o tematyce profilaktycznej.

 

4.                TIK

W ramach projektu szkoła otrzymała dostęp do katalogu ogólnodostępnych materiałów edukacyjnych z zakresu bezpiecznego korzystania z TIK oraz cyberbezpieczeństwa. To narzędzie przeznaczone dla wszystkich poszukujących materiałów dotyczących tematyki bezpieczeństwa w Internecie.

Przykłady dobrych praktyk:

  • Platforma KAHOOT:

Platforma Kahoot jest narzędziem bezpłatnym i nowoczesnym, cieszącym się dużą popularnością wśród naszych uczniów. Niewątpliwą zaletą testów tworzonych na platformie Kahoot jest możliwość wykorzystania potencjału urządzeń mobilnych, którymi dysponują uczniowie takich, jak telefony czy tablety.

  • SQULA:

Nasi uczniowie uwielbiają nowe technologie. Media cyfrowe to dla nich nieodłączny element codzienności – nie ważne czy to gra wideo, gra komputerowa, aplikacja na smartfona lub tablet. Squla integruje zainteresowanie dzieci technologią z materiałem edukacyjnym, tak aby ułatwić im odniesienie sukcesu w szkole i w życiu codziennym. Squla angażuje dzieci do nauki i wspiera utrwalanie materiału oraz rozwijanie umiejętności, które pozwalają zdobyć lepsze oceny i wyniki na ważnych egzaminach, w tym na sprawdzianie szóstoklasisty. W Squli dzieci zdobywają punkty i gromadzą wirtualne nagrody, które motywują je do ciągłej nauki i utrwalania materiału dydaktycznego. Wykorzystujemy Squlę na wszystkich przedmiotach szkolnych.

  • Podręczniki online:

E-podręczniki ułatwiają nam kształcenie umiejętności i budowanie wiedzy uczniów poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne, materiały multimedialne. Dają możliwość tworzenia lekcji interdyscyplinarnych, pracy grupowej, kształcenia indywidualnego. Wszystkie treści wytworzone dla e-podręczników są opublikowane na wolnej licencji Creative Commons.

 

5.                Godziny wychowawcze

Tematyka cyberprzemocy jest również poruszana przez wychowawców podczas godzin wychowawczych. W dzisiejszej dobie Internertu młodzież coraz częściej korzysta, czasem zupełnie nieświadomie z zasobów w sieci. Warto więc, aby mieli oni świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zbyt częste korzystanie z portali społecznościowych czy grania w gry komputerowe. Uczulajmy nasze dzieci, że korzystając z Internetu warto włączać zdrowy rozsądek. Nie pozwólmy, aby czas spędzany przy komputerze zastąpił nam zabawę na świeżym powietrzu czy spotkania z przyjaciółmi.

 

 6.                Gazetka ścienna

         Zainteresowani tematyką cyberprzemocy na naszym szkolnym korytarzu zawisła także gazetka ścienna. Została ona przygotowana i wykonana przez panią Urszulę Rożek.

(aut. Marzena Ścipień)

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2018-05-03
Data publikacji:2018-05-03
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Szewc Beata
Liczba odwiedzin:438