Szkoła Promująca Zdrowie
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE w roku szkolnym 2023/2024
Hasło: "Zajrzyj w głąb siebie, czyli o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży i relacjach rówieśniczych"
Problem priorytetowy:Zaburzone poczucie własnej wartości uczniów skutkujący niepoprawnym budowaniem relacji rówieśniczych.
Cel główny:Wzrost poczucia własnej wartości u uczniów przekładający się na tworzenie poprawnych relacji rówieśniczych.
Cele szczegółowe:
- Przekazanie społeczności szkolnej wiedzy na temat znaczenia relacji rówieśniczych.
- Przekazanie uczniom wiedzy związanej ze zdrowiem psychicznym.
- Dostarczenie wzorców i sposobów dbałości o zdrowie psychiczne.
- Uświadomienie negatywnych skutków braku dbałości o samopoczucie własne i innych, a także zjawisk na tle przemocy psychicznej.
- Propagowanie sposobów spędzania czasu wolnego, sprzyjających dobremu samopoczuciu oraz budowaniu silnych więzi rówieśniczych.
- Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.
- Zdobycie wiedzy, dającej możliwość wykorzystania jej w życiu codziennym.
Kryterium sukcesu:
- Wzrost integracji zespołów szkolnych i klasowych.
- Zdobycie pewności siebie przez uczniów oraz poszanowanie i akceptacja innych osób.
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel:
- Informacje i fotorelacje na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku z wykonanych działań.
- Wystawy prac uczniowskich, wystawy tematyczne.
- Analiza ankiet.
- Okresowa obserwacja (arkusze obserwacyjne).
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Potrzebne środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
Zapoznanie uczniów z istotą dbałości o zdrowie psychiczne własne i innych.
|
Udział uczniów w pogadankach na godzinach wychowawczych. |
Godziny wychowawcze poruszające tematykę zdrowia psychicznego.
|
Wychowawcy klas |
|
Zapisy tematów w dzienniku. |
Szkolny projekt: "Tydzień wychowania połączony z dniem sportu"
|
Udział uczniów w zaplanowanych akcjach. |
Zajęcia integracyjne dla uczniów wszystkich klas. |
Pedagog/ nauczyciele wf-u/ koordynator |
Przyrządy sportowe |
Fotorelacja na stronie internetowej szkoły |
Poruszenie problematyki przemocy, w tym przemocy psychicznej. |
Udział uczniów w przygotowaniu prezentacji nt. przemocy w związku z Międzynarodowym Dniem bez przemocy. |
Wyświetlenie na szkolnym korytarzu prezentacji przygotowanych przez uczniów. |
Uczniowie klasy VI/koordynator SzPZ |
|
Informacja na stronie internetowej szkoły, prezentacje multimedialne.
|
Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem. |
Uczniowie biorą udział w tworzeniu plakatów dotyczących zdrowia psychicznego w związku ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego. |
Uczniowie wykonają plakaty na tematy związane ze zdrowiem psychicznym |
Klasy IV-VII/nauczyciel plastyki/ koordynator |
Materiały potrzebne do wykonania plakatów. |
Galeria prac uczniów. Informacja na stronie internetowej szkoły. |
Budowanie poprawnych relacji rówieśniczych.
|
Udział uczniów w zajęciach i organizowanych akcjach |
Udział uczniów w akcji "Tydzień dbania o relacje uczniowskie". |
uczniowie/koordynator SzPZ/ Samorząd Uczniowski |
Materiały w zależności od prowadzonej akcji. |
Informacja na stronie internetowej szkoły |
Wzmacnianie relacji między uczniami, integracja międzyuczniami szkoły |
Udział uczniów w zajęciach i organizowanych akcjach |
Organizacja szkolnych uroczystości, udział w zabawach międzyklasowych organizowanych przez SU (np. Andrzejki, Bal karnawałowy, Wiosenalia). |
uczniowie/koordynator SzPZ/ Samorząd Uczniowski/ nauczyciele |
Materiały w zależności od prowadzonej akcji. |
Fotorelacje na stronie internetowej szkoły |
Zwrócenie uwagi całej społeczności szkolnej na problem priorytetowy.
|
Co najmniej 75% członków społeczności szkolnej pozytywnie oceni przekazane treści. |
Kolportaż ulotek dla członków społeczności szkolnej.
|
rodzice, nauczyciele/koordynator SzPZ |
Ulotki i materiały edukacyjne.
|
Wyniki ankiet |
Projekt szkolny: „Tydzień Promocji Zdrowia i Profilaktyki”. |
Co najmniej 75% uczniów aktywnie weźmie udział. |
Organizacja Tygodnia Promocji Zdrowia i Profilaktyki
|
Zespół ds. Promocji zdrowia |
Wystawa tematyczna. |
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
Integracja społeczności szkolnej. |
Wszyscy uczniowie wezmą aktywny udział.
|
Dzień Dziecka na sportowo – integracyjna impreza sportowo-rekreacyjna. |
cała społeczność szkolna |
|
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
Poznaj siebie- pokochaj siebie, czyli o poczuciu własnej wartości. |
Co najmniej 75% uczniów weźmie udział |
Zorganizowanie zajęć z psychologiem szkolnym na temat budowania poczucia własnej wartości. |
Psycholog szkolny/ pedagog/ uczniowie |
Materiały i pomoce dydaktyczne |
Informacja na stronie internetowej szkoły. |
Sprawdzenie poziomu poczucia własnej wartości u uczniów -
|
Uczniowie wezmą udział w ankiecie |
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej poczucia własnej wartości oraz kondycji psychicznej uczniów. |
Uczniowie klas V-VII/koordynator |
Arkusz ankiet |
Ewaluacja i wyniki ankiet, informacja na stronie szkoły |
Działania długofalowe realizowane w zakresie szkoły promującej zdrowie:
- Profilaktyka chorób wirusowych poprzez wprowadzanie i utrwalanie właściwych zasad higieny – realizowane na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych, tematyczne gazetki szkolne, tablice informacyjne w klasach i na korytarzach szkolnych, procedury korzystania z pracowni szkolnych, szatni, stołówki, biblioteki.
- Działania profilaktyczne związane ze zjawiskiem cyberprzemocy - Dzień Bezpiecznego Internetu.
- Wzbogacanie diety w warzywa, owoce oraz mleko i produkty mleczne - realizacja programów: „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”.
- Mobilizowanie uczniów do korzystania ze spacerów i przebywania na świeżym powietrzu - spacery krajobrazowe, wycieczki piesze, rowerowe, zabawy na szkolnym boisku i placu zabaw.
- Wspieranie i integrowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku szkolnym – udział w konkursie „Szkoła wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
- Dbanie o zdrowie psychiczne poprzez rozbudzanie empatii – szeroka działalność wolontariatu.
- Profilaktyka uzależnień.
- Promocja sportu - akcja "Bieg dla Niepodległej", szkolne i pozaszkolne konkursy sportowe, zajęcia SKS.
- Działania proekologiczne – zbiórka baterii, elektrośmieci i nakrętek plastikowych, akcja "Sprzątanie świata".
Zespół ds. Promocji Zdrowia
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2023-06-26 |
Data publikacji: | 2023-06-26 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Monika Cichoń |
Liczba odwiedzin: | 5734 |